lauantai 20. heinäkuuta 2013

Pojat Roomassa 19. - 20.7 pe/la

Pojat taas vauhdissa!

19.7. tultiin Roomaan, sivistyksen syntysijoille. Lentokone laskeutui Fiumicinon kentälle alkuillasta vähän ennen klo seitsemää. Siitä sujuvasti ulos kentältä pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa. Miku tosin unohti kännykän koneeseen mistä saatiin vähän alkusäpinää aikaan. No, onneksi löytyi nopeasti. Kimppataksilla Rooman Turkkilaisen kansainvälisen kebab-ketjun omistajan ja hemmon kanssa. Hemmon kortti ei ensin toiminut joten etsittiin yhdessä automaattia. Sitä ei löytynyt mutta sitten hemmo keksi että voi kilauttaa kaverille. Siinä kohtaa Rooman GPrs verkko taas toimi ja homma liikahti eteenpäin. Hemmo jäi pois kyydistä ja käveli hotellille. Turkkilainen saatiin myös omaan hotelliin lepäämään, ennen huomista palaveria Rooman kebab tilanteesta. Kuulemma lentää heti putkeen Venezuelaan jatkamaan kuvioita. Kebab business kannattaa.
Tässä kohtaa mekin päästiin hotellille, matkaan meni reilu tunti mutta onneksi hinta pysyi vakiona, 60 euroa.

Alla epäterävä kuva hotellin aulasta.

Huone saatiin nopeasti, passit pois ja avain tilalle.
Huone on 8. Krs parvekkeella, yhdellä hyvällä parisängyllä ja ei niin hyvällä lisävuoteella. Suihkuun mahtuu yksi kerrallaan (riittää meille), ja vettä tulee varovaisesti välillä lämpötilaa vaihdellen. Ei ihan 4 tähteä mutta toimii.

Lähdettiin kävelemään illalla lähimaastoon. Käytiin syömässä liikeriä, seepran nahkaa ja jotain. Maksoi 60 euroa. Sillä sai 6-7 valkoista lihapullaa pojille per nuppi ja isille lautasellisen lihaa, sekä siivuja jotain kasvista mikä näytti seepralta. Kokemus oli lähinnä yllättävä. Sen jälkeen juotiin toisessa paikassa yhteensä neljä drinkkiä, 40 euroa. Ihan halvalta ei nämä osoitteet siis vaikuta.

20.7. Lauantai

En tiedä miten tämän saisi päivittäin toimimaan, joten kirjoitan kaikki putkeen.
Herättiin aamulla klo 8, mutta liikkeelle päästiin 10 jälkeen.
Aamiainen oli hiukan pettymys. Paljon makeita pullia ja kakkuja, mutta vähän suolaista.
Yritettiin ensin mennä bussilla mutta sitten lähdettiin kuitenkin kävellen kohti keskustaa.
Josko kaupunki siinä hahmottuisi paremmin.
Matka kesti puistojen ja ihmettelyjen kanssa pari tuntia. Kilometrejä noin 6,5.
Ihmeteltiin matkan varrelle tulleita kohteita.

Villa Borghesen puutarha. Tarjosi mukavasti varjoa kun onkin aika kuuma vaikkei kello ole kuin ehkä 11.

Sisäänkäynti varsinaiseen keskustaan. Siis yksi monista.

Pieniä Lego-ihmisiä.

Fontana di Trevi. Suihkulähde 1700 luvulta. Vesi tulee 5km päästä lähteestä, antiikin ajan akveduktia pitkin.

Aaro osti kastanjoita, niitä taitaa olla meillä vieläkin jäljellä.

Vittoriano, Viktor Emmanuellin muistomerkki. Ei huomattu käydä ihan ylhäällä vielä.

Sitten käveltiin Colosseumille, missä oli keskipäivän aikaan jo älyttömät jonot. Päätimme siirtää sisälle menon toiselle päivälle.

Circus maximus ja muinaista Roomaa.

Piazza Navona ja Berninin suihkukaivo.

Pantheon.

Tässä kohtaa alkoi helle uupumus painaa, onneksi löysimme viilentävän ostoskeskuksen.

Matkalla metrollepäin kävimme syömässä pizzaa. Oli hyvää, eikä maksanut paljon.

Illalla lähdettiin metrolla keskustaan etsimään ruokapaikkaa ja Rooman vanhinta jäätelöbaaria.

Kello oli siis jotain 11 illalla kun saavuttiin tähän jäätelöbaariin. Paljon porukkaa.
Tässä meidän medium size jädet.

Paluumatkalla metroasemalle löydettiin Espanjalaiset portaat, minkä pojat nimesivät paikan "kikeksi".

Metrolle päästiin, mutta juna kun ei enää kulkenut niin piti kävellä loppumatka. Oltiin hotellilla klo 1 aikaan yöllä. Päivän tulos noin 20km kävelyä. Jatkossa käytämme enemmän julkisia liikuntapalveluita.

1. Olettepa te talsineet ja nähneet jo paljon.
    Medium-jätskiannos näytti King Size-kokoiselta! Oli varmaan hyvää. Koska suuntaatte Pompeijiin?
    Vai söitte seepran näköistä ruokaa... Minä syön kissaa, ainakin silmilläni :)
    Kivaa kun on tämä blogi, niin mukava täältä seurata teidän reissua, melkein kun olis itse mukana. Paitsi tietenkään en kykenisi siinä helteessä kuin noin 10 metrin kävelylle... Onneksi en ole mukana aiheuttamassa säätöä!

2. Whateveeeeer!! Medium size ice cream :D

1. Kolme makua ja kermavaahtoa päälle. 3,50 euroa. Keskellä yötä. Pojat kommentoi että oli parasta jäätelöä mitä ikinä syöneet.

2. Ei varmaan jääny sit ainoaksi tää visiitti siihen jädebaariin :)

3. Heippati täältä koto-Suomesta sinne Italian pääkaupunkiin, jossa jäätelötkin on kymmenen kertaa isompia kuin täällä (J:n mielestä kylläkin juuri hyvän kokoisia), mutta te miehethän olette tunnetusti sellaisia herkku... ; )

Ihan mahtavaa lomaa teille reissumiehille, ja kertoilkaahan taas kuulumisia kuvien kera!

T. M&J

1. Jepu, yritän päivittää blogia mutta netti on täällä niiiiin hidas. Piti karsia kuvien tasosta ja varmaan jatkossa määrästäkin. Muuten menee tunti kun odottaa.